Guide til privat grundkøb

Her kan du læse om, hvordan du kan få hjælp til at finde den rigtige grund i den rigtige udstykning.

Her har vi forsøgt at samle en række informationer, som knytter sig til det at købe en grund i Herning Kommune.

Hvis du har forslag til noget, vi kan gøre bedre, så klik på den gule fane 'Ris & Ros' og send os en besked. Eller kontakt Annette Nielsen, Grundsalgskontoret. Du finder hendes kontaktinfo i boksen på siden.

At købe en byggegrund er en stor beslutning. Og du har sikkert mange spørgsmål.

Vi har forsøgt at samle al relevant information her på vores hjemmeside 'Grundsalg i Herning'. Og vi har forsøgt, at gøre det let at finde rundt på siden.

Hvis du har forslag til, hvordan vi kan gøre det bedre, så brug meget gerne den gule fane 'Ris & Ros', som ligger ude i siden.

Husk at du også altid kan kontakte Annette Nielsen på Grundsalgskontoret, hvis du har spørgsmål. Du finder hendes kontaktoplysninger i boksen her på siden.

Du kan reservere end grund med henblik på køb. Det gør du ved at kontakte Annette Nielsen på Grundsalgskontoret. Du finder hendes kontaktinfo i boksen på siden.

Betingelser

  • Du kan reservere en grund i tre måneder.
  • Reservationen kan ikke forlænges.
  • Du kan ikke reservere grunde inden eller i udbudsperioden.
  • Vi registrerer dit navn, din adresse og dit telefonnummer. Registreringen sker ikke elektronisk, og dit navn bliver ikke oplyst til andre.
  • Den grund, du har valgt at reservere, bliver markeret som reserveret på grundkortet på hjemmesiden. En reserveret grund er markeret med gult.
  • En reserveret grund er principielt stadig til salg, men den, der har grunden reserveret, har forkøbsret.
  • Hvis der kommer en anden interesseret køber i de tre måneder, hvor du har reserveret, får du en uge til at beslutte dig for at købe. Ellers skal du afstå grunden.

Hvis du er interesseret i at købe en reserveret grund, som du ikke selv har reserveret, så ring eller skriv til Annette Nielsen på Grundsalgskontoret. Du finder hendes kontaktinfo i boksen på siden.

Vi kontakter den, der har reserveret grunden, og så får du besked efter senest en uge, om du kan købe grunden.

Siden 2011 har der været moms på salg af byggegrunde. 

Det betyder, at der bliver pålagt 25% moms, når vi sælger en grund. Da der samtidigt er mulighed for momsfradrag af afholdte udgifter stiger prisen ikke med 25%, men med 11%.

Dette gælder dog ikke i de boligområder, som er omfattet af udbud uden mindstepris. Salgspriserne inklusiv moms på grunde i disse områder er uændret. Det vil sige at Herning Kommune betaler momsen på disse grunde.

Al tinglysning sker elektronisk gennem www.tinglysning.dk

Når du køber en grund, bliver skødet lavet og underskrevet elektronisk. Det vil sige, at du ikke modtager et skøde på papir.

Hvis du har en NemID, kan du selv underskrive det digitale skøde via et opslag i den elektroniske tingbog. Hvis du ikke selv har en NemID, skal du udstede en fuldmagt til for eksempel Herning Kommune eller jeres advokat.

Du skal sende blanketten til Herning kommune med underskrift af to vidner, før handlen kan gennemføres.

Den, der har din fuldmagt, underskriver det digitale skøde på dine vegne.

Det er køber, der betaler alle udgifter til tinglysning med videre. Er der udgifter til advokat, er det også køber, der betaler dem. Det har byrådet bestemt i 2011.

Dekorativt foto

Kontaktinfo

Annette Nielsen
sekretær
Tlf.: 96282323
Send e-mail til annette.nielsen@herning.dk

 

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.